söndag 18 maj 2014

Sunwing Kamala beach

Vi har nu varit iväg till Thailand, Phuket. Sunwing Kamala beach för att vara exakt. Så nu mr summering av våra intryck av resmål och hotell så ni som funderar kan få lite hjälp på vägen för att veta om det är något för er.

Vår familj bestod vid resan av 5 personer, vi föräldrar och Olivia fyllde 8 år under resan, Gustav fyllde 5 när vi kom hem och Moa var 1.5 år. Mina föräldrar och min bror med sambo åkte med, men bodde på ett enklare hotell några hundra meter bort.

Man har ju olika önskemål när man reser och dessutom olika referenser beroende på tidigare erfarenheter. Våra tidigare asienerfarenheter är att jag gjort en tvåmånadersresa runtom Malaysia och Thailand -99, vi har varit på Langkawi, Kuala Lumpur och koh Lanta utan barn -01, på Koh Lanta med ett barn -08 och Khao Lak med två barn -11.Så det är vad vi jämför med när vi varit på Phuket. Och ska vi vara ärliga så var vi lite tveksamma till hur phuket skulle bli! men valde ändå att åka för kort transfer, något nytt och dessutom nära sjukvård (jo, man blir ibland mer harig...)

Hur vi bokade:
Jag har kollat runt en hel del på charterresor, hotell och flyg och valt bort reguljärflyg eftersom att restiden blir lång från Göteborg. Charterflyg kör direkt och direkt är bra. Och när det valet var gjort så var nästa att välja ort och strand. Vi gillade Koh Lanta, men tyckte transfern var jobbig med väntan  färjor. Så Koh Lanta gick bort. Khao Lak gillade vi också, och hotellet Nang thong beach var jättebra. Men vi tyckte det kunde finnas fler strandrestauranger, det är inte så kul att gå upp i stan med barnen. Och omväxling förnöjer, så vi skippade Khao lak denna gång. Kollade runt på flera phuketstränder och fastnade för Kamala som kändes lagom stort. Var lite tveksam till hur stranden skulle vara och om det skulle kännas överexploaterat, men chansade.

Så orten var vald, charterflyg bestämt, så nu bara att boka? Bara att hitta det "perfekta" hotellet. Vi gillade Sunwing i Turkiet, så Sunwing lockade igen. Vi bokade i slutet av november, och då hade fritidsresor flygstolar för 6500 per styck. Och genom booking.com fick vi bokat ett Royal rum med poolaccess och frukost, 14 nätter för ca 15 tusen kronor. Så för fyra betalande kostade resan 26 000 för flyg + 15 000 för rummet = 41 000 kr. Skulle vi bokat allt via Ving gick det på ca 16 tusen mer just då. Men det beror ju på hur man prickar in priserna.... Min bror betalade 3500 kr för flyg när de bokade ett par veckor innan avresa.

Resan dit:
Från Göteborg var det ca 10.5 timmars restid dit, vi flög med dreamlinern. Bra med utrymme, engelska flygvärdinnor, egen skärm med måttligt intressanta filmer är väl en sammanfattning. Det är långt att åka. Det är jobbigt att sitta med ett barn i famnen. Men det gick ändå bra, barnen var jätteduktiga. Vi flög på eftermiddagen och landade tidig morgon i phuket, och då hade vi sovit någon enstaka timma. Men det blev bra med tiden, vi kom in i rytmen snabbt. Vi bokade transfer själva, med kidsonboard (http://kids-on-board.com), ett företag som erbjuder minibuss med barnstolar. Inte dyrare än annat sätt och mer säkert.

Hotellet:
Sunwing Kamala beach är ett riktigt bra ställe. Det är stort, men upplevs inte så stort eftersom rummen ligger åt lite olika håll med "egna" pooler. Men såklart, litet och mysigt är det inte, så om det är det man vill ha ska man välja annat hotell. Hotellet ligger ca 150 meter från stranden om man räknar från de rummen som är mest strandnära (beach bungalows ej medräknade). Det är ett parkområde mellan hotellet och stranden och man går på en bilfri liten gångväg, det tar bara någon minut. Man får dock ingen strandkänsla när man är vid hotellet. I den perfekta världen skulle hotellet gärna fått ligga precis vid beachen, men man kan inte få allt och eftersom det är så nära så är det ok ändå. Det var lungnt när vi åkte, aldrig en känsla av trångt och brötigt.

En av de stora poolerna, bilden tagen från vårt rum.

Poolerna på "baksidan"

Rum med poolaccess

Bebispoolen

Rummet:
Vi hade tur och blev uppgraderade från en 1-rums till en tvårumslägenhet. Väldigt bra för vi ville gärna ha två sovrum, men var för snåla för det... Inredningen är typisk thailändsk, mörkt trä och ganska enkelt. Kyl, diskbänk och mikro. Ett helt ok badrum med dusch. Stora och väldigt sköna sängar, och det är lyx för sköna sängar är svårt att få i Thailand i mitt tycke. Så bra standard, men ingen känsla av lyx. Vårt rum låg på gaveln, precis vid poolen. Och detta med rum precis vid poolen var guld värt. Att slippa springet upp och ner och att kunna ha ett eller flera barn inne i air con medan man kunde bada och vakta andra barn utanför. Men vi såg att nackdelen med rum med poolaccess som ej låg på gaveln var att enda vägen ut från uteplatsen var via vattnet, och annars fick man gå ut genom vanliga dörren, mot baksidan. Happy baby ligger nog bäst med pool nära, men att det går att gå ut via "altanen". Vårt rum låg i skugga från ca 11 och det var underbart. Vill man ha mer lugn och ro ska man nog välja rum mot poolerna på baksidan, mer känsla av "litet hotell".

Pool:
Det finns är bra pooler, tror det är 7 st. Men vi använde 4 av dem eftersom 3 låg på andra sidan. Ingen pool är jättedjup och flera har en stor del som även en 1.5-åring kan bottna i. En del är även under solskydd, De större barnen gillade rutschkanorna, en är lite större, en lite mindre. Det var ingen kö till dessa, och även annars var det lugnt i poolerna. Det var inte heller fullt vid solstolarna. En pool har poolbar.

Maten:
Vi hade bokat frukost som var en fin buffe på La Tasca, vid övre delen av hotellet. Buffén har det mesta man kan begära, och förvånande nog ganska många olika sorters bröd, även surdegs och glutenfritt. Kanske inte superfärskt bröd, men ok. Vi fick en bra deal för frukost, men med tanke på att barnen åt typ tre flingor och en melonbit var så skulle det vara ok att istället äta frukost på någon strandresturang, det blir ju lite rännande med småbarn och buffe'. Men samtidigt inte dumt när barnen kunde gå till lekplats eller lekrum efter de ätit klart. Och väldigt bra märkning om vad som är lämplig mat för allergiker.

Vi åt många luncher på hotellets strandrestaurang, Fino. Vi tyckte de hade bra mat och en barnmeny som var gratis för barnen. Personalen var härlig. Barnen fick pennor och papper så de kunde måla, och det busades mycket. När lilltjejen sov i sin vagn så stod en tjej och fläktade henne. Det är service det.

På kvällarna åt vi på någon av strandrestaurangerna som faktiskt höll en ganska jämn nivå. Oftast mycket gott, ibland prickade någon in ett lågvattensmärke. En pad thai med kyckling låg på 90-120 baht. En liten Singha 80 B. En fruktshake 60 B. Vi tyckte det var underbart att sitta på stranden och äta, lockade inte alls att äta uppe på hotellet. Vi avslutade oftast med en bananpannkaka.

Chicken with vegetables

Fried rice in pineapple

Min standardfrukost

En annan chicken with vegatables (till 1-åringen, hon blev mätt...)

Stranden:
Det tar ca 3 minuter att gå till stranden och stranden är finare än jag trodde. Absolut ingen öde vit strand, men nog inte det man förväntar sig om man åker till phuket? Det är väldigt lagom långgrunt, och vi hade lagom stora vågor. Vi var bara nere och badade på sen eftermiddag till solnedgång eftersom det mitt på dagen är hett i sanden och våra barn inte vill ligga i solstol och slappa. Men eftermiddagarna var otroliga och solnedgångarna så vackra. Vi köpte gärna grillad majs och fruktdrinkar och bara njöt.

Underbara solnedgångar

Kamala beach i lågvatten

Kamala:
Kamala består av några gator i centrum med några skräddare, 7-eleven, klädaffärer och restauranger och centrum ligger ca 5 min från hotellet, Vi var bara i centrum för att handla på 7-eleven och när vi beställde kläder hos skräddaren Jasmal tailors (bra  tyckte vi). Vi åt aldrig i centrum utan på strandpromenaden som löper längst med hela stranden. Och strandpromenaden gillade vi verkligen, blev lite lagom liv och rörelse, och perfekt för att rasta minsta ungen medan man väntade på mat. Av de orter vi varit på i Thailand tycker vi just kvällslivet varit bäst i Kamala. Och då är det inte party party vi varit ute efter utan att ha många ställen att välja på kombinerat med att kunna promenera lite utan några bilar. Koh Lanta hade många restauranger, men svårare att ta sig fram på stranden utan strandpromenad.
Manikyr
Minneslykta

Utflykter:

Vi gjorde bara två utflykter under våra två veckor.
En utflykt var att vi hyrde en longtailbåt från Kamalastranden och for över till Laem Singh beach. Det tog kanske 10 minuter med båt, vilket var ungefär vad 1-åringen tyckte var en bra tid. Det är en fin strand, men många solstolar och den dagen vi var där var det ganska blåsigt och därför rätt svårt att snorkla.

Den längre utflykten var till Koh Khai öarna (tror jag...), och då var det 8-åringen, Mormor och jag som åkte en halvdagstur och snorklade. Vi blev upphämtade med minibuss, och körde över till andra sidan phuket, ett längre biltur än vi trodde. Där var det en speedboat som körde ca 10 minuter ut till en ö som var så full av solstolar så den kunnat sjunka? Men som tur var så var de flesta stolarna tomma, jag vågar inte ens tänka på hur det är annars. Men trots detta helt ok snorkling när man tog sig ut en bit. Turen avslutades med snorkling från båt vilket också fick godkänt, speciellt från 8-åringen som aldrig gjort något liknande.

knappast öde...

Många fiskar!

Vi ville inte alls åka hem och kommer gärna tillbaka!!!
Hoppas det var några matnyttiga tips, om det finns frågor så är det bara att kommentera :-)